Zábava keyboard_arrow_right Zábava keyboard_arrow_rightJuraj Benčík

Obrázek příspěvku: Juraj Benčík

Juraj Benčík

personaccess_time24.február 2020chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye41 shlédnutí

Juraj Benčík: Sloboda, zodpovedne vykonávaná, je najvzácnejšia

Herec, mím, pedagóg, moderátor, manažér a mnoho ďalších profesií by sme mohli priradiť k menu Juraj Benčík. On to dokáže vtesnať do jediného slova – divadelník. Vďaka mamke, publicistke, odmalička recitoval, už ako dieťa pôsobil v rozhlasových hrách. Gény po otcovi, atletickom trénerovi, ho zasa predurčili k pohyblivosti a ako jediný slovenský herec pôsobil v najslávnejšom svetovom súbore Cirque du Soleil, teda Slnečný cirkus.  Dnes je manažérom divadla Malá scéna, podieľal sa na organizácii osláv osemdesiatych narodenín Milana Sládka a o ďalších veciach už v rozhovore.   

Kam ste sa vytratili zo svetiel reflektorov?

Využívam všetok priestor, ktorý mi je poskytnutý. Momentálne pracujeme s kolegami na žiadostiach o podporu umeleckého využitia historicky veľmi vzácneho divadelného priestoru, ktorým je Malá scéna v Bratislave. Vyžaduje si elementárne finančné zabezpečenie na prevádzku akýchkoľvek umeleckých aktivít. Verím, že v momente, keď tie aktivity budú podporené, začneme uvádzať všetky moje inscenácie, ktorých je už pomaly aj pätnásť. Niektoré sú pre dospelých, iné pre mládež a máme aj pre deti. Pre deti sa nám občas podarí uviesť, keď sa nejaká škola rozhodne si ich objednať.

Do Bratislavy ste sa vlastne vrátili…

Áno, pôsobil som istý čas na východe Slovenska v Prešove, potom som bol v Holandsku, kde som sa venoval iným činnostiam, nakoľko som si potreboval oddýchnuť od divadla a od Slovenska. Od októbra minulého roka som bol prizvaný do divadla Malá scéna, kde v prípade podpory môže toto divadlo nadobudnúť parametre európske a s podporou pána Milana Sládka až celosvetové.

Ľudia sú ochotní chodiť do divadla i na kultúrne podujatia, v čom teda viazne podpora? Naozaj je to v tom, že vraj nie sú na nič peniaze v tomto štáte?

Nie som ekonomický analytik, ani politik, no jedno môžem povedať – stretávam sa s úplne inou hierarchiou hodnôt vo vyspelých krajinách, ako na Slovensku.  Práve hierarchia hodnôt určuje mieru rešpektu aj voči sebe samému, teda úcty k svojmu vlastnému životu, a potom to určuje aj úctu k ostatnému. Ak sú prejavom najvyššieho uctievania peniaze – mamon, potom má spoločnosť problém s financovaním čohokoľvek, čo má svoje iné hodnoty.

Dnešná mládež možno ani netuší, čo máte všetko za sebou. Moderovali ste ranné vysielanie v najsledovanejšej televízii, napriek tomu ste sa jedného dňa zbalili a odišli…

Môj odchod z televízie súvisel s tým, že majiteľ televízie sa stal politikom a tým sme pocítili veľký politický tlak, voči ktorému mám principiálny odpor. Akékoľvek verejné médium má byť od politiky nezávislé. To je jeho elementárna úloha v spoločnosti. Je mi ľúto, že potom som už v žiadnej televízii priestor nedostal. Odišiel som na voľnú nohu a začal som sa venovať hlavne divadlu, činohre, bábkovému, pantomíme. Zaoberám sa divadelným umením komplexne ako tvorca aj ako predstaviteľ.

Účinkovali ste v svetoznámom slnečnom cirkuse Cirque du Soleil…

Čo sa týka exkluzivity angažmánu, je to vrchol na našej planéte, čo sa týka umeleckého výkonu, verím, že sú predo mnou ešte väčšie výzvy. Kontrakt trval dvadsať mesiacov, z čoho dva boli výcvikové, ktoré som absolvoval v centrále v Montreale, kde je výcvikové stredisko.

Znie to tak po vojensky…

Lebo to tak je. Cirkus ako žáner zábavy a neskôr aj umenia vznikol ako pokračovanie vojenských aktivít po 30-ročnej vojne, keď vojaci nevedeli nič iné, len jazdiť na koňoch a zabíjať. Zabíjať už nemohli, tak začali ukazovať, čo všetko dokážu s koňmi. Aj v súčasnosti najznámejší súbor má vojenskú štruktúru a disciplínu, preto je taký úspešný. Neexistuje tam vedúci umeleckej skupiny, ale kapitán. Podriadení ho musia poslúchať aj z bezpečnostných dôvodov a je to efektívne. Preto je veľkým omylom móda na Slovensku, že zamestnanci si v rámci nejakej inštitúcie myslia, že má fungovať exkluzívna demokracia. Ak má inštitúcia fungovať, či už výrobná alebo organizačná, musí tam byť hlavne disciplína. Ako skúsenosť to moje pôsobenie bolo veľmi cenné.

Prečo ste odišli  z takého prestížneho súboru?

Pretože som tam nepatril. Nie som ani Kanaďan, ani cirkusant. Som divadelník, tým pádom je to pre mňa hodnotná skúsenosť byť na chvíľu cirkusantom, splnil som povinnosti voči kontraktu a odišiel som.

Byť divadelníkom v plnom slova význame je na Slovensku ťažké?

Závisí to od toho, či ste ochotný používať servilné postupy. Alebo sa ráno budete zobúdzať s čistým svedomím, pozerať sa s pokojom do zrkadla a svoju občiansku, duchovnú slobodu budete konfrontovať s veľmi nízkou podporou akejkoľvek činnosti, ktorá nepoužíva servilné postupy.

Platí aj vo vašom prípade – sloboda je najdrahšia vec na svete?

Určite. No upravil by som to – sloboda, zodpovedne vykonávaná, je najvzácnejšia na svete.


folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články